روغن صنعتی گردشی
روغن صنعتی گردشی
می 10, 2019
پخش روغن موتور بهران
پخش روغن موتور بهران
آگوست 27, 2022
روغن موتور

روغن موتور

روغن موتور

روغن موتور ماده ای است که به جهت بهبود عملکرد و سلامت موتور خودرو تولید می گردد. به همین دلیل کیفیت روغن موتور بر روی عملکرد موتور و طول عمر آن تأثیر مستقیم می گذارد. عملکرد نوع روغن موتوری که تهیه می کنید، را می توانید در طولانی مدت، بر روی موتور خودروی خود و قدرت و دوام آن مشاهده نمائید.

موتور خودرو متشکل از سیستمی با قطعاتی مکانیکی می باشد که از متریال گوناگونی چون انواع آلیاژ های فلزی ساخته شده است. این قطعات به صورت پیوسته در مجاورت یکدیگر فعالیت می نمایند. روغن موتور برای سهولت علمکرد این قطعات فلزی در یکدیگر و کمک به فعالیت های آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن موتور ترکیبی پیچیده و شیمیایی دارد که از یک روغن پایه و افزودنی هایی دیگر تشکیل شده است که هر کدام از افزودنی های یک ویژگی به روغن موتور می افزایند و در فرمولاسیون های مختلف، از مواد گوناگونی تولید شده اند. روغن موتور نامناسب و بی کیفیت عمر موتور را پایین می آورد.

از آن جایی که موتور خودرو با توجه به نوسانات اقتصادی، قیمت بالایی دارد، تعمیر آن نیز هزینه زیادی را به شخص تحمیل می نماید. استفاده از یک روغن موتور خوب و با کیفیت از هزینه خرابی و تعمیر موتور پیشگیری می نماید و اقدامی مقرون به صرفه در پی پایین آوردن هزینه های احتمالی می باشد.

عملکرد روغن موتور

همان طور که گفته شد. قطعات به کار رفته در موتور از آلیاژهای فلزی هستند که در طول فعالیت با یکدیگر پیوسته دچار اصطکاک می گردند. ولی جلوگیری از سایش و اصطکاک تنها وظیفه روغن موتور نیست. این ماده مانع زنگ زدن و خوردگی قطعات به کار رفته در موتور می شود.

یکی دیگر از وظایف روغن موتور برای بهبود عملکرد موتور، خاصیت پاک کنندگی موتور می باشد که باعث می شود ذرات و رسوبات حاصل از سایش و اصطکاک موتور در فضای آن معلق شوند و بین قطعات رسوب نکنند. همچنین روغن موتور موجب آب بندی موتور می گردد و کارایی آن را افزایش می دهد.
یکی دیگر از مواردی که به کار بردن روغن موتور موجب آن می گردد، محافظت از قطعات و اجزاء داخل موتور می باشد.

روغن موتور مایعی با چگالی مناسب می باشد که سطح روی اجزاء و قطعات را می پوشاند و مانع آسیب رسیدن به غشاء خارجی آن ها می گردد. امروزه برندها و کارخانه های مختلف تولید روغن موتور با استفاده از فرمولاسیون های متفاوت سعی در بالا بردن ویژگی ها و افزودن توانایی های آن برای عملکرد هر چه بهتر موتور خودرو می نمایند.

انواع روغن موتور

فرمولاسیون های متفاوتی برای روغن موتور ها وجود دارد و دلیل این رویکرد این است که خودرو ها انواع گوناگونی دارند و هر کدام نیازهای وِیژه خود را دارند و نیاز به امکانات مخصوص به خود دارند. هر کدام از انواع روغن موتور ها با برخی از خودرو ها سازگار بوده و خصوصیات منحصر به فردی دارند.

با توجه به کارکرد‌های مختلف و مهم روغن می‌توانیم روغن موتور را خون خودرو بدانیم. روغن موتور‌ها به 3 دسته کلی از نظر ساختار ترکیبی و کارایی تقسیم‌بندی می‌شوند که همه ما کم و بیش آنها را دیده و یا نامشان را شنیده‌ایم منظورمان روغن موتور مینرال، روغن موتور سنتتیک و روغن موتور نیمه سنتتیک است.

روغن موتور مینرال

روغن موتور مینرال یا ارگانیک یا پایه معدنی که بر پایه نفت خام ساخته می‌شود، شناخته‌شده‌ترین نوع روغن برای ما هستند و از گذشته در خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌‌اند. این نوع از روغن موتور ابتدایی ترین فرمولاسیون برای این محصولات را دارد. ویسکوزیته پایینی در مقابل انواع دیگر دارد و امکان نشتی در موتور خودرو دارد.

روغن موتور مینرال در درجه حرارت های بالا و بسیار پایین از موتور خودرو محافظت نمی کنند زیرا در سرمای زیاد یا گرمای بالا خاصیت خود را از دست می دهند و تغییر پیدا می کنند. روغن موتور مینرال یا معمولی را باید بعد از طی کردن 4 هزار کیلومتر تعویض نمود. روغن موتور که از دو نوع گفته شده دیگر نباشند.

از این دست خواهند بود و معمولا روی جعبه و ظرف روغن موتور مینرال، چیزی از مینرال بودن آنها نوشته نشده که نشانگر مینرال بودن آن روغن است که با این حساب و کمی دقت، درمی‌یابیم که درصد بسیار بالایی از روغن موتور موجود در بازار از نوع مینرال هستند. این محصول نمی تواند حرارت موتور را پایین بیاورد که ضعفی برای آن به حساب می آید ولی برای نیازهای انواع موتورهای خودرو ساده و قدیمی کاملا مناسب می باشد. قیمت نوع مینرال این محصول نسبت به انواع دیگر ارزان تر می باشد.

روغن موتور سنتتیک

به این نوع از محصولات روغن تمام سنتتیک نیز می گویند. این محصول به طور کامل در آزمایشگاه تولید می گردد و بر پایه فرمولاسیون و مواد شیمیایی می باشد. درجه خلوص روغن موتور سنتتیک بالا می باشد و قدرت و توان موتور خودرو را به بالاترین حالت خود می رساند. این روغن موتور به خاطر داشتن ترکیبات پلیمری، عمر بالاتری دارند و به همین دلیل نیاز به تعویض آنها در کیلومتر‌های بالاتر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه دمای تحمل و سوختن بالاتری دارند و در دما‌های بالا، کمتر خاصیتشان دچار تغییرات می‌شود که از مهم‌ترین نتایج آن، میزان ناچیز تبخیر شدن آن در برابر روغن‌های دیگر است.

ضمن اینکه اکسیداسیون پایین‌تر این روغن موتور ، خورندگی آنها را به شدت پایین می‌آورد. این روغن‌ها، غیر سمی هستند و به راحتی در مسیر روغن کاری، جاری می‌شوند و همچنین به خاطر طراحی خاصشان، با وجود روانکاری عالی، اصطکاک کمتری با قطعات دارند و به همین علت مصرف سوخت خودرو را نسبت به نمونه‌های معمولی، پایین می‌آورند.

یکی دیگر از مزیت های روغن موتور سنتتیک این می باشد که از فرسودگی قطعات و اجزاء موتور اجتناب می نماید. دیگر اینکه نوع سنتتیک این محصول، در کوتاه مدت خواص خود را از دست نمی دهد و دیرتر از انواع دیگر نیاز به تعویض پیدا می کند. این موتور طول عمر موتور خودرو را بالاتر می برد. هزینه روغن موتور سنتتیک با توجه به پروسه تولید که به صورت آزمایشگاهی می باشد و با توجه به میزان خلوص این محصولات و قدرت و توانایی و کارایی که دارند، بالاتر از انواع دیگر می باشد.

روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتور بین روغن‌های مینرال و تمام سنتتیک قرار می‌گیرند و در اصل ترکیبی از آنها هستند که عملکردشان نه مانند روغن‌های مینرال ساده‌اند و نه دارای خواص سنتتیک‌ها هستند. اما به خاطر داشتن ترکیبات اضافه‌ای نسبت به روغن موتور مینرال‌ها، در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری از روغن موتور نشان می‌دهند.

این محصول از لحاظ میزان خلوص، جلوگیری از فرسودگی قطعات موتور، میزان باز دارندگی از زنگ زدن و خوردگی قطعات و سایر ویژگی ها از روغن موتور تمام سنتتیک ضعیف تر می باشد ولی از روغن موتور مینرال بهتر عمل می نماید. قیمت این محصول نیمه سنتتیک، نسبت به انواع تمام سنتتیک کمتر می باشد ولی نسبت به روغن موتور مینرال قیمت بیشتری دارد. زمان مورد نیاز برای تعویض این محصول از نوع تمام سنتتیک دیرتر و از نوع مینرال زودتر می باشد.

باید دقت گردد که هرگز چند نوع روغن موتور را نباید با هم دیگر ترکیب کرد و برای خودرو استفاده کرد. این کار به موتور ماشین آسیب می زند. ممکن است فرمولاسیون یک نوع از محصول هیچ تناسب و سنخیتی با نوع دیگر نداشته باشد و عملکرد موتور را پایین بیاورد.

خودرو ها از لحاظ میزان حجم روغن موتور و نوع آن با یکدیگر متفاوت هستند. حجم روغن به زمان تعویض، نوع موتور و عواملی دیگر بستگی دارد. در دفترچه راهنمای محصولات، میزان حجم مناسب برای هر خودرو معین گشته است.

افزودنی روغن موتور

در فرمولاسیون این محصولات برخی مواد افزودنی وجود دارد که سبب تغییر خاصیت های این محصولات و افزوده شدن توانایی هایی به آن ها می شود. این افزودنی های شامل این موارد می شوند:

ماده ای که مانع به وجود آمدن کف و حباب در روغن موتور می شود و به باز دارنده کف شناخته می گردد. موادی که مانع زنگ زدن و خوردگی قطعات خودرو می شوند به این صورت که لایه ای بر روی اجزاء به وجود می آورند. مورد دیگری که به روغن موتور اضافه می شود ضد یخ است که در دماهای بسیار پایین که سیالیت روغن دچار تغییر می گردد و با اختلال روبرو می گردد، آن را بهبود می بخشد.

ماده دیگری که به روغن موتور افزوده می شود، برای جلوگیری از جمع شدن رسوبات و ناخالصی های حاصل از اصطکاک اجزاء موتور بر روی قطعات موتور است که شامل آنتی اکسیدان ها و پراکنده کننده ها می شود.

موادی که بر سایش و اصطکاک قطعات بر روی یکدیگر غلبه کرده و به محض آنکه موتور روشن می گردد، آن را روان کاری می نماید. همچنین موادی در این محصولات وجود دارد که شاخص ویسکوزیته را دماهای بالا بهبود می بخشد. تمامی این مواد در کنار یکدیگر به پاکسازی موتور خودرو کمک می کنند، حرارت به وجود آمده در آن را پایین می آورند. راندمان و بازدهی خودرو را بالا می برند. از زنگ زدن و خوردگی قطعات اجتناب می نمایند و اصطکاک و فرسودگی قطعات را پایین می آورند.

انواع روغن موتور خودرو با کیفیت مرغوب و درجه یک مناسب برای تمامی انواع خودرو ها در این مجموعه موجود می باشد و با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه به فروش می رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت ها با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاه ها بسته شده است

فروشگاه روغن صنعتی