فروش گریس صنعتی
فروش گریس صنعتی
دسامبر 31, 2022
قیمت روغن موتور

قیمت روغن موتور

قیمت روغن موتور

قیمت روغن موتور را فاکتورهای متعددی از جمله ویژگی های آن، حجمی که دارد و برندی که آن را تولید کرده است، تعیین می کنند. این محصول از یک پایه روغنی تشکیل شده است که با افزودنی هایی، خواص و ویژگی های آن را جهت عملکرد بهتر موتور خودرو بهینه می کنند. دامنه گسترده ای از این محصول با قیمت های مختلف ارائه می گردد. در صنعت به این محصول، روانکار نیز می گویند و چه در ماشین آلات صنعتی، و چه در ماشین آلات کشاورزی و سنگین و چه در خودرو، نقش کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات و پایین آوردن حرارت و خنک کردن آن و بالا بردن بازده موتور را دارد و بسته به کاربرد آن قیمت متفاوتی خواهد داشت.

قیمت روغن موتور

قیمت روغن موتور

سلامت خودرو با تعویض به موقع روغن موتور و کیفیت آن، ارتباط مستقیم دارد. روغن موتور نامرغوب و یا سهل انگاری و بی توجهی به تعویض به موقع آن، می تواند سبب خرابی و خسارت در موتور خودرو گردد. از آن جایی که تعمیر موتور خودرو، امری گران قیمت است و زمان بر می باشد، بهتر است با انتخاب درست این محصول و تعویض به موقع آن، از مشکلات احتمالی پیشگیری کرد. این روانکار با پوشاندن لایه ای بر روی قطعات و اجزای موتور از سایش آن ها با یکدیگر جلوگیری می کند. آنچه اهمیت دارد، ضخامت لایه ای از روغن است که روی قطعات را می گیرد و به طور قطع بر قیمت محصول نیز تأثیرگذار می باشد. هر چه این لایه نازک تر باشد احتمال اصطکاک بیشتر است. ضخامت زیاد هم مشکل آفرین خواهد بود و عملکرد سریع و راحت را مختل می کند. ضخامت این لایه باید مطابق با استانداردهای فنی بوده و به نوع خودرو بستگی دارد. ضخامت این لایه بر روی دمای نهایی مجموعه نیز تأثیر گذار خواهد بود و در خنک کاری نیز نقش دارد. هر چه عملکرد روان کاری و خنک کاری این محصول بهتر باشد، طول عمر موتور خودرو را بالا می برد و از آن سو، قیمت بیشتری خواهد داشت.

به غلظت روانکار در زمان جریان یافتن ویسکوزیته یا گران روی می گویند. که از عوامل تأثیر گذار بر قیمت این محصول می باشد. با افزایش ویسکوزیته، چسبندگی این مایع بیشتر شده و سرعت جریان آن کاهش می یابد. با کاهش ویسکوزیته لغزندگی و سرعت جریان روغن موتور افزایش می یابد. هر چه ویسکوزیته پایین تر باشد ضخامت لایه روی اجزای موتور نازک تر خواهد بود و هر چه ویسکوزیته بالاتر باشد غلظت لایه بیشتر می شود. افزایش ضخامت لایه و ویسکوزیته بالا مانع عبور آن از شیارها و لوله های باریک می شود و نمی تواند روانکاری درست خود را انجام دهد. دمای موتور می تواند بر میزان ویسکوزیته اثر بگذارد بالا رفتن حرارت می تواند ویسکوزیته را کاهش دهد و کاهش دما ویسکوزیته را افزایش دهد. هر چه کیفیت روغن مرغوب تر باشد، بر اثر کاهش یا افزایش دما، تغییرات کمتری روی ویسکوزیته ایجاد می نماید و قاعدتا قیمت بیشتری خواهد داشت.

روغن موتورهای موجود در بازار به دو صورت ساخته می شوند. نخست با استفاده از نفت پایه و دیگری با استفاده از فرمول های شیمیایی و روغن های مصنوعی که به آن سینتتیک می گویند. ویژگی های روغن سینتتیک با استفاده از فرمولاسیون های خاص بهینه شده است و طبیعتا قیمت بیشتری دارد. امروزه استفاده از روغن موتورهای معمولی که قیمت پایین تری نیز دارند، در میان استفاده کنندگان رایج تر می باشد. اما برای خودروهای جدیدتر، مدرن تر و اسپرت تر، بیشتر از روغن سینتتیک استفاده می گردد. روغن موتور مصنوعی یا سینتتیک مناسب هر خودرویی نبوده و در صورت سازگار نبودن، ماشین به روغن سوزی افتاده و دود آبی از اگزوز بیرون می زند.

از مزیت های روغن سینتتیک نسبت روغن موتور معمولی، خاصیت ویسکوزیته آن تحت دماهای بسیار پایین است. نوع مصنوعی این محصول در دماهای 30 تا 40 درجه سانتی گراد زیر صفر، ویسکوزیته آن چندان تغییر نکرده و روان بودن خود را حفظ می کند و یکنواخت خواهد بود و این دلیل بالاتر بودن قیمت این محصول می باشد. ولی در چنین آزمایشی و دمای بسیار پایین، ویسکوزیته روغن موتورر معمولی بالا رفته و خاصیت سیال بودن خود را به خوبی حفظ نمی کند و جریان روانی ندارد و دلیل قیمت پایین تر آن نیز چنین عملکردی است.

یکی از دلایل عملکرد نه چندان خوب خودرو در دماهای بسیار پایین و آسیب رسیدن به آن، همین مکانیزم تأثیر سرما بر ویسکوزیته در روغن موتورهای معمولی می باشد. در دماهای منفی و زیر صفر راننده پس از استارت زدن و روشن کردن خودرو، روغن موتور کار خود را به خوبی انجام نمی دهد، لایه ای با ضخامت مناسب روی اجزای موتور تشکیل نمی دهد، و به موتور و پیشرانه خودرو آسیب می رسد. هر چه خواص این محصول در برابر سرما تجهیز و تقویت شده تر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.

تشخیص روغن موتور مناسب برای خودرو بر اساس گرید آن صورت می گیرد. گرید را که به اختصار با SAE نشان می دهند که برگرفته از Society Automotive Engineers می باشد. گرید این محصول عددی است که جامعه مهندسین خودرو برای یک روغن موتور با آزمودن آن در دماهای بالا و دماهای پایین تعیین می کنند. به طور مثال SAE 10W – 40 معرف روغن موتوری است که ویسکوزیته آن در دمای پایین برابر با 10 و در دمای بالا برابر با 40 می باشد. گرید این محصول نیز در قیمت آن تأثیر گذار است.

برخی برندها برای بالا بردن کارایی روغن موتورهای خود به فرمولاسیون آن برخی عناصر شیمیایی را می افزایند تا خواص بیشتری به آن اضافه کنند. به طور مثال از خوردگی قطعات جلوگیری کنند یا حالت اسیدیته محیط را خنثی کنند یا قطعات داخل موتور را تمییز کنند. این افزونه ها می توانند بر قیمت این محصول اثر بگذارند.

روغن موتور علاوه بر پایین آوردن سایش بین اجزاء و کاهش خوردگی، باعث کم کردن اتلاف انرژی در موتور به دلیل اصطکاک قطعات می شود و قدرت مجموعه را بالا می برد، ارتعاشات درون پیشرانه را پایین می آورد و رینگ پیستون را آب بندی می کند تا گاز درون سیلندر از آن نشت نکند.

تعیین زمان تعویض روغن موتور به عوامل متعددی بستگی دارد. به مسافتی که خودرو طی کرده، نوع رانندگی فرد، سوختی که استفاده می کند، برند و نوع روغن موتوری که استفاده کرده است و نوع خودروی شخص و فناوری ساخت موتور خودرو نیز در تعیین زمان تعویض نقش دارد. به طور مثال اگر در موتور خودرو سیستم توربوشارژ به کار رفته است زودتر از دیگر خودرو ها نیاز به تعویض داشته باشد. یا خودروهایی که از سوخت دیزلی استفاده می کنند، دیرتر از خودروهایی که با بنزین کار می کنند نیاز به تعویض روغن موتور دارند. برای تعیین زمان تعویض کافی است شخص دفترچه خودرو خود را مطالعه نماید تا نوع روغن موتور سازگار با خودروی خود و زمان مناسب تعویض آن را پیدا کند. باید توجه کرد که مناسب ترین روغن موتور برای خودرو، گران قیمت ترین محصول نمی باشد بلکه محصولی است که بیشترین مطابقت و سازگاری را با خودروی شخص دارد.

قیمت انواع روغن موتور مرغوب را از برترین برندها می توانید از ما بخواهید. ما برای رعایت حال خریداران محصولات خود را با به صرفه ترین قیمت به متقاضیان ارائه می نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل بفرمایید.

 

 

دیدگاه ها بسته شده است

فروشگاه روغن صنعتی